הבנת הטרמינולוגיה של הביטוח: מדריך למבוטחים בישראל

ביטוח יכול להיות מורכב, ולעתים קרובות הוא כרוך בטרמינולוגיה ספציפית שיכולה להיות מאתגרת להבנה. במדריך מקיף זה ריכזנו מספר מונחי ביטוח נפוצים והגדרותיהם כדי לעזור לכם לנווט בעולם הביטוח: הבנת הטרמינולוגיה של הביטוח: מדריך למבוטחים בישראל.

 

הבנת הטרמינולוגיה של הביטוח: קבלו את המדריך למבוטחים בישראל

עולם הביטוח יכול להיות מורכב, ולעתים קרובות הוא כרוך בטרמינולוגיה ספציפית שיכולה להיות מאתגרת להבנה. הנה כמה מונחי ביטוח נפוצים והגדרותיהם שיעזרו לכם לנווט בעולם הביטוח:

 

פוליסה

חוזה בין המבוטח (בעל הפוליסה) לבין חברת הביטוח המתאר את התנאים, הכיסוי והפרמיות של הסכם הביטוח.

 

פרמיה

סכום הכסף שהמבוטח משלם לחברת הביטוח בתמורה לכיסוי. הפרמיות משולמות בדרך כלל על בסיס קבוע, חודשי או שנתי. על פי רוב מדובר בסכום חודשי.

 

השתתפות עצמית

סכום הכסף שעל המבוטח לשלם מכיסו לפני שחברת הביטוח מתחילה לכסות את עלות התביעה. השתתפות עצמית גבוהה יותר גורמת לרוב לתשלומי הפרמיה להיות נמוכים יחסית.

 

כיסוי

ההגנה או ההטבות הספציפיות שמספקת פוליסת ביטוח. הכיסוי הקיים בפוליסה הוא בעצם מה שתשלם הפוליסה במקרה של הפסד או תביעה.

 

בעל פוליסה

האדם או הישות שבבעלותם פוליסת הביטוח ומכוסה בה.

 

מבטח

חברת הביטוח המספקת כיסוי ולוקחת על עצמה את הסיכון הפיננסי בתמורה לפרמיות ביטוח.

 

מוטב

האדם או הישות המיועדים לקבל את ההטבות או התשלום מפוליסת ביטוח במקרה של תביעה. הנהנים הנפוצים כוללים בני משפחה, שותפים עסקיים או ארגוני צדקה. במקרה של מות המבוטח, יש מוטבים לפוליסה שיכולים לקבל את כספי הכיסוי.

 

תביעה

בקשה רשמית מחברת הביטוח לספק כיסוי או פיצוי בגין אובדן או נזק המכוסה בפוליסה. קראו גם על דו"ח היעדר תביעות.

 

חיתום

התהליך שבו חברת ביטוח מעריכה את הסיכון הכרוך בביטוח אדם מסוים, רכוש או ישות מסוימת. החיתום קובע את תעריף הפרמיה והאם יוצע כיסוי. את תהליך החיתום תעברו ברכישת הפוליסה.

 

תקופת הפוליסה

משך הזמן שבו פוליסת הביטוח בתוקף. הוא מציין את תאריכי ההתחלה והסיום של הכיסוי. מרבית הפוליסות תחומות לזמן קצר יחסית ומי שמעוניין להמשיך להנות מהן צריך לחדש אותן.

 

החרגות

אירועים, תנאים או נסיבות ספציפיים המפורטים בפוליסה שאינם מכוסים. החרגות משתנות בהתאם לסוג הביטוח. זה יכול להיות ביטוח דירה שלא מכסה נזקי רעידת אדמה וכן הלאה.

 

כתב שירות

מסמך נלווה לפוליסת הביטוח בו חברת הביטוח מציעה לספק שירותים מסוימים בכדי להרחיב את ההגנה הביטוחית. כתב השירות יכלול את רשימת הספקים מהן המבוטח יוכל לקבל את השירות. ביטוח רכב לדוגמא יכול לכלול כתב שירות לתיקון פנסי רכב ובו יצוין לאיזה מוסך על בעל הפוליסה לגשת כדי לקבל את השירות. כל זה נועד בכדי להתאים את הפוליסות לצרכיו הספציפיים של המבוטח.

 

מה שחברות הביטוח לא רוצות שתדעו

חברות הביטוח הן לא עמותה או גמ"ח שנועד לתת מעטפת ביטוחית לכל המעוניין… חברות הביטוח הן עסקים לכל דבר והן רואות הרווח וההפסד בבדיקת עסקה. המטרה שלהן היא ליצור רווח גבוה ככל היותר. לכן מבחינת חברות הביטוח אין רצון שהמבוטח ידע על כל זכויותיו. מבחינת לא מעט חברות ביטוח, העדיפות היא שהלקוח ידע כמה שפחות על הביטוחים שלו. כך חברת הביטוח תצליח להרוויח דרכו יותר.

 

תקופת התיישנות

אם התרחש מקרה ביטוחי ממנו הייתם יכולים לקבל פיצויים מחברת הביטוח, כדאי שתגישו את הבקשה סמוך ככל הניתן למקרה הביטוחי שארע, ללא שהיות מיותרות. ישנה תקופת התיישנות על כל תביעה שנפתחת. כך שאם לא תגישו את התביעה מהר למקרה, הקפידו שלא תפספסו אותה בגין תקופת ההתיישנות.

 

הזכות לעיין בפוליסה

עיון בפוליסת הביטוח שלכם ישקף לכם את המענה הביטוחי שאתם אמורים לקבל מחברת הביטוח, מהן ההחרגות על הפוליסה ומהם זכויותיכם.

 

נימוק לכל החלטה

בעת קבלת תביעת מימוש ביטוח, חברת הביטוח מעבירה את התביעה לבחינה והיא חוקרת את הארוע שהיה בכדי לדעת אם עליה אכן לשלם את הפיצוי שהמבוטח תובע. על ההחלטה שלה, היא צריכה לצרף נימוק. סירוב פיצוי ללא נימוק מאפשר הגשת ערעור באמצעות עו"ד מומחה לתחום.

 

מדד השירות

משרד האוצר מדרג את חברות הביטוח באמצעות מדד  שירות בהתאם לשירות שהן מציעות ללקוחותיהן. כל חברת ביטוח מנסה לתת שירות יעיל יותר ואת מדד השירות תוכלו למצוא באתר משרד האוצר או בדו"ח הר הביטוח. מדד השירות מורכב ממספר פרמטרים: תשלום תביעות, מהירות הטיפול בתביעות, המלצות לקוחות ומספר התלונות שהתקבלו על החברה. מדד השירות זמין לכולם ולפני רכישת ביטוח, כדאי לבדוק אותו בכדי לדעת לאיזו חברת ביטוח כדאי לפנות.

 

כפל ביטוחי

כפל ביטוחי הוא מצב בו המבוטח משלם מספר פעמים על אותו ביטוח. הוא מבוטח בביטוח מסויים מספר פעמים. זה יכול להיות ביטוח סיעודי שהמבוטח רכש במסגרת קופת חולים וגם במסגרת הביטוח הפרטי. לחילופין, זה יכול להיות ביטוח רכב שהוא רכש ממספר חברות וכך הוא משלם על מחיר יקר ומיותר בזמן שביטוח אחד יכול להספיק לו.

 

הר הביטוח

בכדי להנגיש את המידע הביטוחי של אזרחי ישראל, הקים משרד האוצר את אתר הר הביטוח באמצעותו כל אחד יכול להזין את נתוניו האישיים ולקבל המידע על הביטוחים הרשומים על שמו במערכת. כך ניתן לאתר ביטוחים מיותרים, כפולים או יקרים. את הנתונים המתקבלים ניתן לייצא לדו"ח המכונה "דו"ח הר הביטוח" ולאחר מיפוי שלו ניתן לדעת איך מומלץ לייעל את התיק הביטוחי ולמקסם אותו. באמצעות הר הביטוח ניתן לקבל מידע על ביטוחים כמו ביטוח חיים, ביטוח בריאות, ביטוח רכב, ביטוח דירה וביטוח עסק. את המידע על הביטוחים הפנסיוניים תוכלו לקבל באתר הר הכסף. רק בשביל זה שווה לכתוב על הבנת הטרמינולוגיה של הביטוח: מדריך למבוטחים בישראל הוא דבר קריטי לכל מבוטח שרוצה לדעת על מה הוא משלם.

 

הר הכסף

מידע על כספי פנסיה או חשבונות בנק אבודים שלכם או של קרוב משפחה שנפטר, תוכלו לקבל דרך אתר הר הכסף. יהיה עליכם להזין את נתוניכם האישיים לאימות נתונים כמו בכל כניסה לאתר ממשלתי, לאחר הכניסה תוכלו לראות את הנתונים הרשומים על שימכם : איפה יש לכם כספי פנסיה, חשבונות וחסכונות. לקבלת מידע מפורט יותר, ניתן להיכנס לאתר המסלקה הפנסיונית בו המידע הניתן הוא בתשלום סמלי.

הבנת הטרמינולוגיה של הביטוח: מדריך למבוטחים בישראל
הבנת הטרמינולוגיה של הביטוח: מדריך למבוטחים בישראל

 

רוכשים ביטוח עם סוכן ביטוח מוכר ואמין

ראינו כי לא מיותר להבין את הטרמינולוגיה של הביטוח: מדריך למבוטחים בישראל הוא דבר שיכול לסייע לכם לשלם פחות ולקבל את זכויותיכם המלאות. ברכישת ביטוח חשוב להכיר את כל הסעיפים ואם אתם לא מכירים מספיק, כדאי שתדאגו שיהיה מישהו אחר מטעמכם שידאג לאינטרס שלכם ולא לזה של חברת הביטוח. סוכן ביטוח הוא האדם הנכון לפנות אליו כדי לערוך סדר בתיק הביטוחי, לדעת על מה משלמים מידי חודש, לייעל את הביטוחים הקיימים על ידי ביטול ביטוחים כפולים או מיותרים ולהחליף את היקרים במתאימים יותר ליכולת הקיימת.

צוות הר הביטוח הבטוח שמח להנגיש שירות בדיקת ביטוחים ללא עלות. מוזמנים ליצור קשר כדי לייעל את התיק הביטוחי שלכם.

תמונה של מתן בק - סוכן ביטוח (מנכ"ל החברה)
מתן בק - סוכן ביטוח (מנכ"ל החברה)

נעים מאוד, אני מתן בק, בעל רישיון פנסיוני ובעלים של "מתן סוכנות לביטוח" עם מעל עשור של ניסיון בתחום הביטוח והפיננסים. לאחר שנים של ניהול ומכירות בענף, הקמתי את הסוכנות מתוך הבנה עמוקה בצורכי המבוטחים ובמטרה להעניק פתרונות יעילים ושקופים.

תוכן עניינים
עוד באותו נושא